Najlepšie schopností lídra – rozdelenie zodpovednosti
![](https://www.vmagazin.sk/wp-content/uploads/2023/05/desat-schopnosti-lidra-zodpovednost-1024x683.jpg)
Riadiaci pracovníci sú zodpovední za rôznorodé činnosti v rámci organizácie. Jednou z najdôležitejších je starostlivosť o zamestnancov. No aby veci neprerastali cez hlavu, je dobré vedieť isté úlohy delegovať. Podľa istých štúdií, len jeden z 10-tich lídrov vie správne delegovať.
Líder delegovaním získava viac času na strategické rozhodnutia a úlohy, ktoré si vyžadujú jeho osobu. Môže ním rozvíjať ľudí a utužovať tímovú spoluprácu. Tým, že ľuďom veci deleguje, prejavuje im dôveru.
Delegovanie zodpovedností umožňuje rozšíriť zodpovednosť a vplyv na celý tím. Keď jednotliví členovia tímu majú možnosť prijímať rozhodnutia a zohrávať aktívnu úlohu vo vedení projektov, buduje sa tímová dynamika a zvyšuje sa angažovanosť všetkých zainteresovaných. Týmto spôsobom sa zvyšuje spolupráca, komunikácia a, samozrejme, vzájomná dôvera v tíme.
Prečo je delegovanie dôležité
Dôležité je vedieť delegovať správne veci správnym ľuďom. Nie tým, čo sú momentálne nevyťažení, ako je to zvykom vo väčšine spoločností.
Rozdeľovanie zodpovedností umožňuje využívať schopnosti a odbornosť jednotlivých členov tímu na najvyššej úrovni. Vďaka tomu sú zdroje tímovo efektívne využité a každý člen môže prispieť podľa svojich silných stránok a kompetencií.
Líder, ktorý vie delegovať zodpovednosti, dokáže efektívne prideľovať úlohy na základe schopností a skúseností svojich pracovníkov, čím maximalizuje výkonnosť tímu.
Zároveň posiela správu svojim zamestnancom, že verí v ich schopnosti a dôveruje im. Toto povzbudzujúce a motivujúce prostredie umožňuje zamestnancom prejaviť svoj potenciál a rásť v rámci svojich pracovných úloh. Zodpovednosť a sebadôvera, ktoré s tým súvisia, zvýšia produktivitu a záväzok členov tímu.
Delegovanie zodpovedností dáva príležitosť pracovníkom rozvíjať nové zručnosti a skúsenosti. Keď majú na starosti konkrétne úlohy a projekty, majú možnosť naučiť sa nové veci a rásť v rámci svojho odboru. Líder, ktorý poskytuje takéto príležitosti, podporuje rozvoj svojich pracovníkov a prispieva k ich dlhodobému profesijnému rastu.
Líder, ktorý vie rozdeľovať úlohy, vytvára flexibilný tím schopný riešiť rôzne výzvy a zvládať zmeny. Keď majú členovia tímu primeranú zodpovednosť, sú schopní rýchlejšie a efektívnejšie reagovať na nečakané situácie a prispôsobiť sa novým podmienkam.
Tím, ktorý je schopný pružne reagovať na výzvy, je odolnejší voči neistote a má väčšiu šancu dosiahnuť úspech v premenlivom prostredí.
Ako správne delegovať
Je to na každom lídrovi, aký postup zvolí. No ten, kto chce práve zdokonaliť svoje líderské schopnosti, môže postupovať podľa nasledujúcich krokov.
- Vybrať správnu osobu pre delegovanie – Kľúčom pre strategické delegovanie je všímanie si zamestnancov. Týmto líder vypozoruje ich vlastnosti, a ako sa správajú, keď sa im veci delegujú. Jeho prácou lídra je delegovať správne úlohy správnym ľuďom a nie tým, ktorí nie sú vyťažení. To vyžaduje mať v tíme ľudí so správnymi schopnosťami.
- Vyberať úlohy, ktoré chce ako líder delegovať – Svoj čas by mal investovať do tých najdôležitejších úloh, ktoré si vyžadujú jeho rozhodovanie. Ostatné úlohy, kde má urobiť len finálne rozhodnutie, alebo nemajú vysokú prioritu – delegovať. Rovnako by mal delegovať úlohy, ktoré nevie urobiť. Napríklad: Ak potrebuje optimalizovať SEO, môže to niekomu delegovať. Ak chce vytvoriť event pre zákazníkov, tiež to môžete delegovať.
- Veriť tomu, komu úlohu deleguje – Všetko závisí na dôvere. Ak niekomu zverí úlohu, musí mu veriť. Nechať ho to urobiť svojou cestou. To, že mu bude dýchať na krk, každý jeho krok kontrolovať a jeho spôsob práce spochybňovať, mu v konečnom dôsledku nepomôže.
- Dať jasné inštrukcie – Aby bola úloha splnená, musí líder najskôr objasniť – čo chce, čo je cieľom splnenia. Je rozdiel objasniť situáciu a čo má byť vyriešené, ako povedať, ako to urobiť. Pri tom, ako správne vysvetliť úlohy, môže byť nápomocný Executive coach.
- Po splnení úlohy dať feedback – Vedieť podať feedback je dôležité.
Ak líder svojho zamestnanca pozná, mal by vedieť odkomunikovať nie len pochvalu, ale aj konštruktívnu kritiku. Netreba zabúdať na to, že obidva aspekty sú dôležité, a dobrý líder vie, ako správne podať obidve.
Ako vedieť, čo máme delegovať?
Na stanovenie priorít pomocou naliehavosti a dôležitosti je dobrým nástrojom Eisenhower Matrix. Pomocou tejto matrice bude človek vedieť aj to, ktoré úlohy delegovať.
Eisehower Matrix pozostáva zo štyroch kvandrantov:
- dôležité a naliehavé – úlohy, ktoré vyžadujú pozornosť a musia byť splnené dnes
- menej dôležité a naliehavé – úlohy, ktoré nevyžadujú okamžitú akciu – môžu byť naplánované
- dôležité a menej naliehavé – úlohy, ktoré vyžadujú okamžitú akciu, ale nie sú veľmi dôležité – delegovanie
- menej dôležité a menej naliehavé – úlohy, ktoré nie je dôvod robiť
Tipy pre prácu s maticou: Pri umiestňovaní úlohy do kvandrantov sa treba pýtať: Čo je najdôležitejšie urobiť dnes? Limitovať treba 8 úloh na kvandrant. Ak potrebuje niekto pridať ďalšie, najskôr treba splniť úlohy, ktoré sú tam uložené. Pointou je úlohy plniť a nie ich zhromažďovať.
Mať jeden zoznam na všetko. Nie zvlášť pre prácu a zvlášť pre voľný čas. Život máme len jeden. Nenechať sa rozptyľovať a nedovoliť, aby iní stanovovali naše priority. Plánovať ráno a potom úlohy plniť.
Plnenie úloh by sme nemali odkladať, aj keď sú pre nás náročné. Prokrastinácia je neprípustná. Ako to niekto skúsi, uvidí, ako mu to uľahčilo prácu.
![](https://www.vmagazin.sk/wp-content/uploads/2023/06/desat-schopnosti-lidra-delegovanie-1024x681.jpg)
Zdravé očakávania
Líder by mal mať zdravé očakávania, pretože to je kľúčový faktor pre efektívne vedenie tímu a dosiahnutie dlhodobého úspechu.
Keď sú očakávania nereálne alebo nezodpovedajú skutočným schopnostiam a zdrojom tímu, môže to viesť k demotivácii a zníženiu záväzku členov tímu. Keď sa členovia tímu stretávajú s neustálym tlakom a nemožnosťou dosiahnuť nereálne ciele, môže to ovplyvniť ich výkonnosť a vôľu prispievať k úspechu tímu.
Nerealistické očakávania môžu viesť k nadmernému stresu, pracovnému preťaženiu a vyhoreniu tímu. Ak sú očakávania príliš vysoké a neudržateľné v dlhodobom horizonte, môže to viesť k vyčerpaniu zdrojov a zníženiu kvality práce.
Zdravé očakávania umožňujú udržateľnosť pracovného tempa a dodržiavanie zásady vyváženosti medzi pracovným a osobným životom.
Vďaka nim dosahuje tím postupné úspechy a cíti sa motivovaný. Realistické očakávania sú založené na objektívnej analýze dostupných zdrojov, schopností a okolností.
Čo ak bolo delegovanie nesprávne?
Keď líder zistí, že prácu rozdeľoval nesprávne, je dôležité, aby prijal primerané kroky na vyriešenie tejto situácie. V prvom rade by mal prijať zodpovednosť za nesprávne rozdeľovanie práce.
Je dôležité uvedomiť si vlastnú chybu a byť pripravený prevziať zodpovednosť za svoje konanie. To posilní dôveru tímu a ukáže, že líder je ochotný učiť sa a zlepšovať sa.
Líder by mal v takom prípade otvorene a transparentne komunikovať s členmi tímu o zistených nedostatkoch pri rozdeľovaní práce. Vysvetliť im, že si svoje chyby uvedomil a že sa zaväzuje napraviť situáciu. Mal by si vypočuť ich názory a obavy a byť otvorený na spoluprácu pri hľadaní riešení.
V neposlednom rade by mal prehodnotiť a preskúmať súčasné rozdelenie úloh. Identifikovať oblasti, kde bola práca nesprávne pridelená, a vyhodnotiť, ako to spraviť lepšie. Je možné, že niektoré úlohy bude musieť presunúť na iných členov tímu.
Líder by mal zabezpečiť, aby členovia tímu dostali potrebnú podporu a vzdelávanie, ak sa ukáže, že im chýbajú určité zručnosti alebo znalosti na plnenie pridelených úloh. To môže zahŕňať poskytnutie školení, mentoringu alebo iné spôdoby, ktoré pomôžu členom tímu rásť a rozvíjať sa.
Zo svojich chýb sa treba poučiť a v procese delegovania sa neustále zlepšovať. Je dôležité vyhodnotiť, čo mohlo viesť k nesprávnemu rozdeleniu úloh a ako sa tomu vyhnúť v budúcnosti. Prijímanie spätnej väzby od tímu a získavanie skúseností z praxe môže byť cenným prostriedkom na zdokonaľovanie sa v tejto oblasti.
Stať sa dobrým lídrom nie je záležitosť pár dní. Chce to dobrý tréning, množstvo skúseností a ešte viac chýb, na ktorých môže pracovať. Nie nadarmo sa hovorí, že ľudia sa najlepšie učia na vlastných chybách.