Abeceda koučovania: B ako backtracking

„Stačí len trocha nesprávne pochopenie toho, čo sa snažíme povedať,
a náš rozhovor môže ľahko a rýchlo zísť z cesty.“

Dnes by som vám rád v rámci seriálu o koučovaní predstavil jeden z veľmi užitočných nástrojov kouča ‚backtracking‘

Backtracking je spôsob aktívneho počúvania a sumarizovania toho, čo koučovaný povedal.

Backtracking znamená parafrázovanie použitím kľúčových slov klienta.

Backtracking je schopnosť sumarizovať klientovu situáciu spôsobom, kedy sa kouč zameria na kľúčové body v klientovych vyhláseniach. Preferuje pritom chronologické poradie.

Je veľmi dôležité, aby kouč počas ‚backstrackingu‘ používal klientov spôsob rozprávania, časti z jeho reči tela a slová, ktoré majú kľúčový význam. To umožňuje koučovi budovať hlbší vzťah s klientom, založený na vzájomnej dôvere.

Je veľký rozdiel medzi ‚backtrackingom‘ a ‚parafrázovaním‘. Pri backtrackingu používame ako kouči klientove slová, pri parafrázovaní sumarizujeme povedané vlastnými slovami.

Ak ste už na koučingu boli, isto viete, že kouč Vám pomáha stanoviť si správne váš cieľ a nájsť k nemu tú najlepšiu cestu. Niektoré cesty sú však kľukatejšie a vyžadujú veľa koučingových sedení.Staňte sa profesionálnym, akreditovaným koučom.

Backtracking je veľmi dôležitý nástroj kouča, ktorý slúži na preskúmanie toho, ako koučovaný vníma svoju realitu.

Backtracking ako nástroj teda kouč používa:

  • K vybudovaniu dôvery medzi koučom a koučovaným.
  • Keď sa kouč cíti byť zmätený.
  • Keď potrebujeme viac informácií.
  • Keď chce zhrnúť a pripomenúť predchádzajúcu konverzáciu.
  • Keď chce naznačiť, že pozorne počúva.