Vyskočená platnička – ako si poradiť, cviky

vyskocena-platnicka

Vyskočená platnička je niečo, s čím sa stretne väčšina ľudí počas svojho života. Často býva označovaná ako hernia alebo protrúzia disku, ľudovo sa jej hovorí „seknutie v krížoch“. Ako si poradiť s vyskočenou platničkou a ako predísť jej vzniku?

Tento stav, ktorý môže trvať niekoľko dní, týždňov alebo aj omnoho dlhšie, nie je ničím príjemným. V dnešnej dobe tento problém trápi mnoho ľudí, a to čoraz mladších. Existuje však mnoho cvikov, ktoré pomôžu predísť vzniku vyskočenej platničky a taktiež dokážu uľaviť v jej bolesti.

Čo je to platnička?

Častou, ale mylnou predstavou je to, že platnička je samotný stavec chrbtice. Nie je to však pravda. Platničky sa nachádzajú medzi stavcami, ktoré tvoria pevnú časť chrbtice.

Platničky tak narozdiel od pevných stavcov – kostí – sú akoby natlakované kolagénové disky a ich hlavnou úlohou je tlmiť nárazy a otrasy chrbtice. Ich funkcia taktiež zabezpečuje ohyb chrbtice. Ak je však tento ohyb príliš veľký, náročný a častý môže dôjsť k prasknutiu alebo vyskočeniu platničky.

Vyskočená platnička – príznaky

Náhla a ostrá bolesť v dolnej časti chrbta je častým príznakom vyskočenej platničky. Väčšinu herniovaných platničiek možno liečiť konzervatívnymi metódami, ako je odpočinok, fyzikálna terapia a lieky.

Keď dôjde k hernii disku medzi dvoma stavcami, znamená to, že mäkký stred disku bol vytlačený zo svojej normálnej polohy. To môže spôsobiť, že platnička začne tlačiť na blízky nerv, čo vedie k rôznym príznakom. Tie môžu byť od miernych až po závažné a môžu zahŕňať:

  • ostrú, lokalizovanú bolesť v dolnej časti chrbta
  • bolesť, ktorá vystreľuje do nohy
  • nervozita alebo mravčenie v nohe
  • slabosť v nohe alebo chodidle
  • stratu kontroly nad močovým mechúrom alebo črevami

Vysunutá platnička, známa aj ako hernia disku, je bežné poškodenie chrbta, ktoré môže spôsobiť veľkú bolesť a nepohodlie. To sa prejavujú mnohými nepríjemnými príznakmi.

Vytečená platnička

Každého štvrtého pacienta bolí chrbát pre poškodené platničky. Najznámejší dôvod je vytečené jadro platničky, ktoré vyčnieva von a tlačí na nervový koreň. Ale platnička nemusí byť až v takomto zlom stave, aby ukrutne bolela. Stačí, ak do nej začnú vrastať nervy, ktoré tam nemajú čo robiť. Kríže sa ozvú najmä po fyzickej aktivite.

Bolesť často vyžaruje do sedacích svalov a zadnej časti stehien. Keď sa vytečená platnička objaví v hrudnej časti, ľuďom stuhnú medzirebrové svaly a akýkoľvek pohyb hrudnej chrbtice ich neskutočne bolí.

Prasknutá platnička – príznaky

Poškodené a prasknuté platničky sú najvýznamnejším zdrojom bolestí chrbtice a poskytujú širokú škálu nepríjemných príznakov. Od jednoduchých protrúzií, cez hernie a diskopatie až po uvoľnené sekvestre. Neskôr prerastajú problémy do komplikovanejších porúch statiky chrbtice, kedy vplyvom dlhodobého poškodenia platničiek dochádza k posunom stavcov najmä v driekovej oblasti.

Neliečené problémy s platničkou často progradujú. Na začiatku je nevinná protrúzia platničky. Problém sa nerieši adekvátne, bolesti sa tlmia liekmi a z protrúzie sa vplyvom sťahov hlbokého svalstva a nesprávnym pohybom stáva extrúzia – prasknutá platnička, ktorá zahŕňa mnoho bolestivých príznakov. 

Vytlačené platničkové jadro kontaktuje spinálny koreň permanentne, bolesti sa stávajú neúnosné, telo sa bráni ešte silnejšími spazmami a rozvojom patologických adaptačných mechanizmov – zmenou polohy stavcov, rozvojom osteofytov, hlboké svalové štruktúry atrofujú a väzivovitejú.

Bolesť platničiek a ich operácia

Vo väčšine prípadov sa prasknutá platnička časom sama zahojí konzervatívnou liečbou, ako je odpočinok a fyzikálna terapia. Ak sa však stav nezlepší alebo sa bolesť časom zhoršuje, môže byť potrebná operácia platničky. Operácia zahŕňa odstránenie herniovanej platničky a jej nahradenie protézou.

Pri pociťovaní niektorého z príznakov hernie disku je dôležité okamžite vyhľadať lekársku pomoc. Lekár môže diagnostikovať stav a odporučiť najlepší postup liečby, ktorý nie vždy predstavuje operáciu platničky. Pri správnej liečbe môže väčšina ľudí rýchlo pocítiť úľavu od príznakov a vrátiť sa k svojim bežným aktivitám.

Príčiny vzniku vysunutej platničky

Medzi významné rizikové faktory, ktoré môžu vplývať, alebo dokonca priamo spôsobiť herniu disku, patria napríklad:

  • sedavý spôsob života a nedostatok pohybu
  • dvíhanie ťažkých predmetov, prudká námaha
  • nadváha
  • úraz
  • dlhodobé nesprávne držanie tela
  • fyzicky náročné povolanie
  • slabé svalstvo

Jedným z najčastejších dôvodov vysunutej platničky je sedavé zamestnanie. V sedavej polohe tela je na chrbticu vyvíjaný niekoľkonásobný tlak, čo kladie vysoké až extrémne nároky na platničky. Tie sú vplyvom váhy tela, ale aj gravitácie stlačené. Sedenie je tichým záškodníkom, ktorý môže spôsobovať herniu disku.

Druhou príčinou vzniku hernie môže byť nesprávne predkláňanie sa či dvíhanie záťaže zo zeme. Zatiaľ čo pri sedení sa vyskočenie platničky môže prejaviť až po dlhšej dobe, tak pri predkláňaní či dvíhaní záťaže sa môže vysunutá platnička objaviť doslova v sekunde.

Už pri predklonení sa s váhou vlastného tela je na chrbticu vyvinutý tlak štvrť tony, teda až 250 kg. A práve preto aj pri takomto bežnom pohybe, pokiaľ je vykonaný nesprávne alebo prudko, môže vzniknúť hernia platničky.

Seknutie v krížoch okrem sedenia alebo nesprávneho dvíhania záťaže môže spôsobiť aj opakované vytáčanie sa, ktoré je typické pre rôzne práce v stoji v závodných linkách, kde je potrebné sa neustále vytáčať.

Účinky behu a chôdze na vyskočenú platničku

Práve chôdza a beh sú jeden z prvých a zásadných krokov k náprave a odstráneniu poškodenej platničky. To potvrdzujú aj rôzne štúdie a fyzioterapeuti, podľa ktorých beh zosilňuje medzistavcové platničky. Jedná sa o dlhodobý beh, nielen čo sa týka vzdialenosti, ale hlavne času. Musí trvať niekoľko rokov. Existuje mnoho rád pre začiatočníkov, ktorí hľadajú tipy ako začať s behom.

Pri behu sa nielen zlepšuje zloženie disku a jeho hypertrofia, ale rovnako je známe, že kolagénová syntéza narastá s mechanickou záťažou. Pre ľudí, ktorí neradi behávajú, sú prechádzky taktiež vhodnou alternatívou.

So zlepšením stavu okrem prechádzok či behu ide ruka v ruke aj vykonávanie istých rehabilitačných cvikov práve na nápravu a opätovné sfunkčnenie platničky.

Cviky na vyskočenú platničku

Vyskočená platnička je bolestivý a často vyčerpávajúci stav, ktorý môže ovplyvniť pohyblivosť a kvalitu života. Je dôležité pochopiť, aké typy cvikov sú na liečbu vyskočenej platničky prospešné, aby bolo zotavenie čo najrýchlejšie.

Posilňovanie svalov jadra je nevyhnutné na zabezpečenie lepšej opory tela a pomáha predchádzať ďalším zraneniam. Posilňovanie brušných svalov je preto neoddeliteľné od cvikov na chrbticu. Na posilnenie svalov jadra a na vyskočenú platničku sú účinné cviky, ako napríklad planky, bočné planky a mostíky.

Cvičenia na premostenie sú skvelým spôsobom, ako posilniť svaly jadra a zároveň poskytnúť oporu chrbtici. Ak chcete vykonať mostík, začnite tým, že si ľahnete na chrbát s pokrčenými kolenami a chodidlami položenými na podlahe. Potom pomaly dvíhajte boky zo zeme, až kým vaše telo nevytvorí rovnú líniu od ramien po kolená. V tejto polohe vydržte niekoľko sekúnd.

Ďalšie cviky na protrúziu disku

Strečingové cvičenia pomáhajú udržiavať svaly uvoľnené a pružné, vďaka čomu je menej pravdepodobné, že sa natiahnu alebo zrania. Jemné strečingové cviky, ako napríklad krčné kotúče, kotúče na ramenách a naťahovanie šliach, sú prospešné pri podpore flexibility a prevencii vzniku protrúzie disku.

Kardio cvičenie s nízkym dopadom, ako je chôdza alebo plávanie, sú skvelým prostriedkom na zvýšenie srdcovej frekvencie a zároveň sú šetrné aj k chrbtici. Rôzne kardio cviky sú tiež prospešné na zlepšenie celkovej kondície a pomáhajú znižovať bolesť a nepohodlie spojené s protrúziou disku.

Izometrické cvičenia zahŕňajú kontrakciu svalu bez pohybu kĺbu. Príkladom izometrických cvičení sú sedy na stene, izometrické drepy a planky. Tieto cviky sú skvelé na budovanie sily a stability svalov, ktoré podporujú chrbticu.

Zaradenie týchto cvikov do každodennej rutiny môže pomôcť znížiť bolesť spojenú s vyskočenou platničkou a zlepšiť pohyblivosť tela. Pred začatím akéhokoľvek cvičenia je dôležité poradiť sa s lekárom o bezpečnosti týchto cvikov. So správnymi cvičeniami je možné dostať sa na cestu k zotaveniu a v krátkom čase sa vrátiť k bežným aktivitám.

Vysunutá platnička – cviky

Existuje mnoho cvikov na zmiernenie bolesti a príznakov vyskočenej platničky. Tu sú tie najlepšie z nich.

Stacionárny bicykel: Tento cvik s nízkou záťažou môže pomôcť zvýšiť prietok krvi do postihnutej oblasti, znížiť zápal a zmierniť bolesť súvisiacu s vysunutou platničkou.

Čiastočné skracovačky: Čiastočné skracovačky môžu pomôcť posilniť brušné svaly a jadro, čím pomáhajú podporiť chrbticu.

Sedy pri stene: Sedy pri stene pomáhajú posilniť svaly spodnej časti chrbta a brucha, čím sa znižuje riziko budúcich zranení.

Strečing od kolien k hrudníku: Tento cvik pomáha natiahnuť svaly dolnej časti chrbta a môže znížiť bolesť a nepríjemné pocity spojené s vysunutou platničkou.

Joga: Joga pre zdravie pomáha zvyšovať flexibilitu a pohyblivosť, čím znižuje riziko ďalšieho zranenia.

Posilňovanie brucha: Toto cvičenie na brucho pomáha posilniť brušné svaly a zlepšiť držanie tela, čím sa znižuje pravdepodobnosť ďalšieho zranenia.

Foam Rolling: Valcovanie peny môže pomôcť zvýšiť krvný obeh a uvoľniť napätie vo svaloch, čo pomáha znížiť bolesť a zápal.

Natiahnutie hamstringov: Tento strečing pomáha zvýšiť flexibilitu v dolnej časti chrbta a môže znížiť bolesť a nepohodlie spojené s herniou disku.

SM cviky na platničky

SM cviky na platničky sú účinným systémom cvikov. Pomocou naštartovania príslušných svalových skupín SM cviky pôsobia na optimálny pohyb tela, smerujúci k odľahčeniu tlaku na medzistavcové platničky. Tým umožňuje ich regeneráciu, výživu a liečbu.

Úlohou SM systému je vyrovnať telo do stredovej vertikálnej línie, narovnať a natiahnuť telo smerom nahor, čím dôjde k rozšíreniu medzistavcových priestorov a k uvoľneniu platničiek. Pri aktívnom pohybe tak dôjde k rovnomernému rozloženiu tlaku a svalových požiadaviek na jednotlivé segmenty chrbtice, svalov a kĺbov.

SM systém vytvoril a naďalej už 30 rokov vyvíja český lekár – fyzioterapeut MUDr. Richard Smíšek. Vytvoril súbor základných 12 cvikov, pri ktorých sa používa gumové lano a tvoria kostru uvedeného systému. Systém si získal veľkú podporu a ocenenia v Česku a Nemecku, postupne sa dostáva aj na Slovensko.

Základné cviky je najlepšie sa naučiť na individuálnom alebo malom skupinovom kurze SM systému. Tam sa dá osvojiť správna technika základných cvikov, princípy cvičenia a prekonzultovať svoje individuálne problémy a obmedzenia. Po naučení sa základnej techniky sa dá so špeciálnym lanom ľahko cvičiť aj doma.

Pri bolestiach chrbtice (alebo iných častí tela) stačí cvičiť 20 minút denne. Pri prevencii sa odporúča cvičiť denne 5 minút.