Motivácia ľudí je kľúčom k rastu

Dlhodobo vykonávať jednotvárnu prácu, dáva ľudskej psychike poriadne zabrať. A to v rôznych pracovných oblastiach a na rôznych úrovniach zodpovednosti. Po čase sa dostávate do začarovaného kruhu. Máte obdobia, že nechcete ešte hodiť flintu do žita a potrebujete niečo zmeniť a máte obdobia, že vám to je jedno. Po dlhej dobe, vám to už začne byť jedno a vy už potrebu zmeny nepociťujete. Ste demotivovaný a začnete mať problém sa s tým pocitom vysporiadať. Snažíte sa jednoducho prežiť tak, že robíte čo musíte a očami posúvate hodinovú ručičku. Akýkoľvek zmysel vo vašej činnosti nevidíte. Aj keď ste sa v minulosti o niečo pokúšali, bolo to zbytočné. Na úspechy, ktoré ste mali, rýchlo zabudnete, lebo sa jednoducho začnete sústrediť, že všetko je proste zle.

Zrazu zistíte, že chodíte po firme a svoj prístup rozširujete ďalej. Robíte to tak, že si to ani sami niekedy neuvedomujete. Neveríte, že sa môže niečo zmeniť.

Hovorí sa, že človek by mal zmeniť zamestnanie približne každých päť rokov. Je to však veľmi individuálne, pretože táto potreba môže byť kratšia alebo aj dlhšia. Závisí to od samotného zamestnanca. Špeciálne riadiace funkcie potrebujú nový „vietor“, ktorý posunie spoločnosť niekam ďalej. Títo jedinci budú chcieť zavádzať zmeny. Tie sú nevyhnutné, inak by spoločnosť stagnovala a výsledky by klesali. A tu nastáva problém.

Zmeny nikto nemá rád, je to prirodzené. Niektorí ich však dokážu akceptovať a niektorí ich kategoricky odmietajú. Dôvody môžu byť rôzne, či už majú problém sa im prispôsobiť, ale nevidia v zmenách zmysel. Pretože ak niečo dlhoročne funguje, nie je potrebné to meniť. Pohľady zamestnancov sa častokrát líšia od pohľadu zamestnávateľov.

Či už to budú zamestnanci akceptovať alebo nie, zmeny sú potrebné a sú dobré. Ak niekto príde do spoločnosti s cieľom pozdvihnúť firmu, neostáva mu zo začiatku nič iné, ako pracovať s materiálom, ktorý má k dispozícii. Po istom čase si začne všímať to, ako kto pracuje. A pozornosti neuniknú ani demotivátori. A tu nastáva výzva. Pokúsiť sa nanovo motivovať ľudí, ktorí už motiváciu stratili. Nevyhnutné sú osobné pohovory. Zistiť viac o pozadí konania jednotlivých členov je veľmi dôležité, rovnako ako zistenie, či chcú skúsiť nové veci, zmenu. Prezistiť, čo potrebujú na to, aby boli nanovo motivovaní. Ako niekto známy raz povedal: “Neexistuje horší zamestnanec, ako zamestnanec bez motivácie.“ Ak sa zamestnanec chce zmeniť, je viacero spôsobov ako mu motiváciu zvýšiť. Ja odporúčam koučing. Je to spôsob, kde zamestnanec sám príde na to, ako sa nanovo namotivovať. Pomocou procesu zmeny, začne sám prichádzať s novými nápadmi. A ak ich bude nadriadený akceptovať alebo ochotný komunikovať, motivácia je na správnej ceste.  Môže sa stať aj to, že zamestnanec je natoľko demotivovaný, že už mu to je jedno a nechce nič meniť. Chce byť nastavený do hybernačného módu a len prežiť. Môže prísť aj na to, že z firmy chce odísť. Rozhodnutie je len jeho. Oriešok bude motivovať hybernátora, ale ani to nie je stratené.

Nový „vietor“ chce aby veci fungovali, no ako to zariadiť ak niekto iný nechce. Tu sa natíska otázka, za čo je vlastne zodpovedný. A ak to vie, potom akých ľudí je ochotní tolerovať.