Rozdiel medzi koučovacím a psychologickým rozhovorom

koucovaci-a-psychologicky-rozhovor

Koučovanie a psychologické rozhovory sú dve metódy, ktoré sa používajú na pracovisku na pomoc zamestnancom pri rozvoji a posilňovaní kariérneho a osobného rastu. Aký je rozdiel medzi týmito dvoma metódami?

Koučovanie zahŕňa pomoc jednotlivcom lepšie pochopiť ich slabé stránky, identifikovať silné stránky, rozvíjať potenciál a zvýšiť celkovú spokojnosť v práci. Psychologické rozhovory zahŕňajú zhromažďovanie údajov na posúdenie vlastností správania, postojov a presvedčení s cieľom lepšie pochopiť duševné zdravie jednotlivca a jeho vzťah k pracovnému prostrediu.

Rozdiel medzi koučovaním a psychologickým rozhovorom

Koučovanie je proces otvorenej diskusie a poskytuje zamestnancom platformu na poskytnutie spätnej väzby ich nadriadenému o ich pracovnom výkone. Myšlienkou koučovania je pomôcť zamestnancom rásť a stať sa úspešnými prostredníctvom všeobecnej diskusie, pozitívneho posilnenia a konštruktívnej kritiky.

Prostredníctvom koučovania sa manažéri snažia pomôcť zamestnancom lepšie si uvedomiť samých seba, vytvoriť ciele, identifikovať slabé stránky, rozvíjať vzťahy a efektívne riadiť svoju kariéru.

Psychologické rozhovory však zahŕňajú rozhovor s jednotlivcom s cieľom lepšie pochopiť jeho psychologický a emocionálny stav. Počas psychologického rozhovoru sa zhromažďujú subjektívne údaje s cieľom identifikovať kognitívny štýl, preferencie a motiváciu osoby.

To pomáha manažérovi získať lepší prehľad o tom, ako osobnosť a správanie jednotlivca ovplyvňuje jeho pracovný výkon. Psychologické rozhovory tiež pomáhajú určiť, ako jednotlivci reagujú na stres, ktorý môže výrazne ovplyvniť pracovný výkon jednotlivca.

Koučovanie aj psychologické rozhovory sú pre manažérov dôležitými nástrojmi na lepšie pochopenie svojich zamestnancov a spôsobov, ako im pomôcť stať sa úspešnými.

Koučovanie sa zameriava na pracovný výkon, silné a slabé stránky jednotlivca, zatiaľ čo psychologický rozhovor sa zameriava na duševný a emocionálny stav jednotlivca. V kombinácii môžu byť silnými nástrojmi, ktoré pomôžu zamestnancom naplno rozvinúť ich potenciál.

Čo je podstatou koučovania?

Najdôležitejšou fázou koučovania je „uvedomenie„. Uvedomenie si súvislostí, možností rozvoja a rastu, ale aj bŕzd a bariér, ktoré sa dajú zmeniť na hnaciu silu, motiváciu, odvahu.

Jednou z hlavných vecí je, že koučovaný vie urobiť prvé kroky k svojej pozitívnej zmene sám. Samozrejme, ak chce. Ako chápať koučovací rozhovor? Ľudia majú niekedy skreslenú predstavu o koučovaní a mýlia si  koučovací rozhovor s psychologickým rozhovorom.

V nasledujúcich odstavcoch je opísaný rozdiel medzi koučovacím a psychologickým rozhovorom podaný profesionálnou koučkou.

Aká je úloha kouča?

Koučovanie je umenie motivovať a viesť ľudí k tomu, aby naplno využili svoj potenciál. Koučovanie zahŕňa pomoc ľuďom pri prekonávaní osobných a profesionálnych výziev a pri osvojovaní si starých návykov s cieľom dosiahnuť v živote úspech.

Kouč je špeciálna osoba v živote, ktorá ľudí povzbudzuje a motivuje k dosiahnutiu cieľov. Verí v nás a núti nás veriť v seba samých, čo z neho robí veľmi výnimočnú osobu.

Väčšina ľudí nedokáže dosiahnuť svoj potenciál bez vedenia; práve tu zohráva kouč významnú úlohu. Kouč pomáha osobám identifikovať ich ciele, vypracovať plány na ich dosiahnutie a poskytuje im v tomto procese vonkajšiu motiváciu a usmernenie.

Dobrý kouč nielen motivuje a povzbudzuje jednotlivcov, ale poskytuje im aj podporu a porozumenie. Koučovia často vytvárajú prostredie, v ktorom sa jednotlivci cítia rešpektovaní a majú možnosť uskutočniť potrebné zmeny vo svojom živote. To sa dá dosiahnuť prostredníctvom dialógu a kladenia otázok, aby mohli získať jasno o svojom živote a vybrať si nové smerovanie.

Úlohou kouča je vyzývať jednotlivcov, aby premýšľali mimo rámca svojich možností. Kouč môže poskytnúť poznatky, ktoré môžu viesť k zvýšeniu výkonnosti, napríklad ako prekonávať výzvy a ako využívať zdroje na zvýšenie produktivity. Výsledkom je, že jednotlivci sa môžu dozvedieť o svojich silných a slabých stránkach a dokonca aj o sebe samých.

Okrem toho koučovia pomôžu identifikovať oblasti, ktoré je potrebné zlepšiť, a ponúknu konštruktívne návrhy. Dobrý kouč využije silné a slabé stránky svojich klientov a pomôže im prekonať prekážky, aby mohli realizovať svoje želané ciele.

Koučovanie môže v živote jednotlivcov zohrávať významnú úlohu. Kouč pomáha jednotlivcom identifikovať a stanoviť ciele, ako aj udržať ich na ceste k dosiahnutiu týchto cieľov. Kouč poskytuje poradenstvo, povzbudenie a podporu tým, že poskytuje náhľad a pomáha jednotlivcom myslieť inak a v konečnom dôsledku využiť ich potenciál.

Aký je rozdiel medzi koučovacím a psychologickým rozhovorom? 

Koučovací rozhovor má na prvý pohľad mnoho podobných znakov s psychologickými rozhovormi, hlavne s humanistickými smermi psychoterapie. Používa kladenie otázok, počúvanie na hĺbkovej úrovni, vytvára uvedomenie.  Avšak nie je to rovnaký druh rozhovoru. 

V koučovaní ide o profesionálne sprevádzanie klienta jeho vlastnými úvahami a podpora pri hľadaní jeho vlastných riešení, ktoré sú  výlučne v moci koučovaného. V koučovacom rozhovore hľadáme subjektívne najlepšie riešenie situácie koučovaného, teda nie sme v roli experta a nehľadáme objektívne najlepšie riešenie pre klienta.  

Ak koučovaný vie, čo je v danom prípade objektívne najlepšie riešenie, hľadáme to, akým spôsobom ho môže presadzovať, čo bude robiť on a prečo je to ochotný urobiť. Ak sa cíti bezmocný voči dosiahnutiu objektívne najlepšieho riešenia, tak hľadáme čo je to, čo predsa len môže ovplyvniť, aby sa veci zlepšovali.

Podporujeme klienta, sme  tzv. fanúšikom klienta pri objavovaní jeho zdrojov a plánovaní akcie na dosiahnutie cieľa.

Čo kouč nepoužíva?

Kouč nepoužíva žiadne diagnostické metódy, nepotrebuje analyzovať minulosť, čo niektoré smery psychoterapie či psychologické rozhovory obsahujú. Ani neostane pri vytvorení uvedomenia si toho ako veci sú, čo je prítomné v iných typoch psychoterapeutických rozhovorov.

Základný zmysel koučovania

Základným zmyslom koučovacieho rozhovoru je získať uvedomenie, prijať zodpovednosť za seba a svoje rozhodnutia a rozhodnúť sa, čo v danej situácii urobím, a potom aj v zmysle toho rozhodnutia konať. Takže koučovací rozhovor by mal byť zameraný na budúcnosť a končiť akciou, ktorá klienta privedie k cieľu.

A ako sa správne rozhodnúť pri výbere medzi koučom a psychológom?

Pre správne rozhodnutie pri výbere medzi koučom a psychológom si treba odpovedať na 5 základných otázok:

  1. Chcem pracovať na svojich cieľoch? 
  2. Chcem náchádzať vlastné riešenia? 
  3. Chcem žiť život podľa svojich predstáv? 
  4. Som ochotný vziať život do vlastných rúk? 
  5. Som pripravený na zmeny v mojom živote? 

Ak má človek viac odpovedí ÁNO, patrí medzi ľudí, ktorí prevzali za seba zodpovednosť a sú ochotní pre seba niečo urobiť a dokonca aj zmeniť. Nemusí ísť na koučing hneď teraz alebo v krátkom čase. Až bude v situácii, pri ktorej sa bude rozhodovať, vtedy môže vyhľadať odbornú pomoc.

Ak sa človek rozhodne pre vlastné riešenia, je na koučing ako stvorený. V opačnom prípade je možno vhodnejší psychológ alebo poradca.

Iba zmena spôsobí zmenu

Výsledok zhmotnený do odpovedí uľahčí rozhodovanie a jedinec bude vedieť čo robiť a za kým ísť. Cieľom tohto článku bolo jednoduchým spôsobom ukázať rozdiel medzi prácou kouča a prácou psychológa. Obe sú dôležité a potrebné. Na záver je tu zhrnutie profesie kouča a psychológa.

Kto je psychológ?

Psychológ je človek, ktorý sa profesionálne venuje psychológii (náuke o duši). Nepredpisuje lieky. Pri diagnostike a pomoci využíva psychologickú diagnostiku (psychologické testy, dotazníky, analýzy), rozhovor a niekedy znovu prežívanie aj ťažkých emočných stavov.

Pomocou diagnostických metód a analýz môže pacient získať nové informácie o sebe, ktoré môžu byť tiež užitočné. Celá forma zbierania dát je vopred pripravená, zovšeobecnená. Treba povedať, že výsledky vždy podliehajú pripravenej norme. Od psychológa možno očakávať konkrétne rady, postupy.

Kto je kouč?

Kouč je osoba, ktorá robí koučing. Úlohou kouča je profesionálne sprevádzať klienta na jeho ceste k cieľu. Je to partnerský vzťah založený na dôvere medzi koučom a koučovaným. Podpora klienta pri hľadaní vlastných riešení, ktoré sú  výlučne v moci koučovaného.

Kouč je expertom na priebeh koučovacieho rozhovoru a koučovaný je expertom na obsah. Je to výborná kombinácia na riešenie rôznych životných alebo pracovných situácií.

Aj kouč používa pri svojej práci rôzne koučovacie postupy, pomocou ktorých si koučovaný dokáže usporiadať svoje myšlienky a dokáže nájsť riešenia a cestu von zo svojej situácie a čo je veľmi prínosné, koučovaný nachádza vlastné návody, postupy ako sa k cieľu dostať. Kouč neposkytuje rady ani návody na riešenie.