5 kľúčových oblastí potravín, ktoré ohrozujú aj chránia spotrebiteľa

Svet potravín je globálny, navzájom previazaný systém, ktorý zasahuje do celej rady rôznych oblastí. Odbory kontroly potravín v Slovenskej republike sa musia zaoberať všetkými rizikami.
Nepravdivé informácie
Mnoho spotrebiteľov denne prijíma maily, obsahujúce rôzne informácie o potravinách. Mailová komunikácia zvyšuje neadresnosť a znižuje zodpovednosť za obsah informácie. Často zdanlivo kvalifikované informácie s dôveryhodnou slovenčinou a argumentáciou sú obyčajným spamom alebo zámerne poškodzujú výrobcov.
Poškodenie mena výrobku má zvyčajne zdroj v konkurenčnom boji, alebo u prepustených zamestnancov. Množstvo korešpondencie kontinuálne narastá.
Príklad: na Slovensku štyri roky kolovala informácia o škrupinových plodoch.
Postup v prípade podozrenia zo spamu:
- overiť na webe ministerstva, inštitúcie
- neposielať ďalej správu, osoba sa tak podieľa na trestnom čine šírenia nepravdivej informácie
- poslať danej inštitúcii
V SR je systém a legislatíva, ktorá zabraňuje dovozu zdravie ohrozujúcich potravín a potravín nezodpovedajúcich národnej a európskej legislatíve. Potraviny nezodpovedajúce legislatíve nie sú uvoľnené na trh. Na trhu sú ešte raz kontrolované potraviny z tretích krajín uvoľnené na trh v iných členských štátoch.
Špička ľadovca sú stravovací konzultanti cez web. Každý sa predsa rád stravuje, varí a baví ho to. Určite to však nie je dostatočná kvalifikácia na konzultanta.
Disciplinované a nedisciplinované potraviny
Najkonfliktnejšie komodity a najčastejšie sťažnosti spotrebiteľov na základe skúsenosti odboru sa týkajú nasledujúcich potravín:
- nealko nápoje – spotrebitelia sú sklamaní acítia sa podvedení zo zloženia (farbivá, aromatické látky, náhradné sladidlá, konzervanty)
- cukrovinky – lacné, krikľavé a výrazne ochutené, bez upozornení na vplyv na pozornosť detí
- liehoviny (ovocné destiláty sa vytrácajú, lebo sú drahé, ochucuje sa lieh, zavádzajúce názvy, napodobeniny)
- kvalita čerstvého ovocia a zeleniny – predať za každú cenu
Margaríny sú kontroverznou témou a šíria sa o nich rôzne mýty. Väčšina podnetov sa týka otázok o definícii komodity, kladú sa vysoké nároky na kvalitu produktov. Celkovo je sťažností málo.
Mliečne výrobky majú tendenciu znižujúcej sa kvality. Týka sa to najmä syrov, a to predovšetkým kvôli ceny.
Pri mäsových výrobkoch dochádza k farbeniu mäsa. Nedostatky sa vyskytujú pri ponúkaní čerstvého mäsa a pri uvádzaní krajiny pôvodu.
Týmto problémom by mali predchádzať piliere, ktoré majú chrániť spotrebiteľov a ich zdravie. Sú to:
- Legislatíva EÚ, Potravinový kódex SR, Výzva k zníženiu spotreby soli, cukru a tuku.
- Legislatívne a etické parametre komunikácie upravuje legislatíva. Používanie zdravotných a výživových tvrdení na obaloch potravín povoľuje Európsky úrad pre bezpečnosť potravín (EFSA). Odborné a nezávislé stanovisko predkladá Komisii.
Najčastejšie sa pýtajú a aj protestujú edukované matky a alergici. Táto skupina spotrebiteľov aj pozorne číta informácie na obale potravín. Niektorí spotrebitelia sú však notorickí sťažovatelia. Dobrá správa je, že spotrebitelia na Slovensku si stále viac uvedomujú svoje práva, komunikujú a pýtajú sa.
Biznis s potravinami – od naivity ku kriminalite
Kto má robiť s potravinami? Niektorí svoj biznis zakladajú na záľube, respektíve rýchlom zbohatnutí a často si neuvedomujú svoju zodpovednosť. Lacno kúpiť v zahraničí a dobre predať na Slovensku. Cena zodpovedá kvalite.
Medzi nevyhnutné profesionálne predpoklady pre obchodovanie s potravinami patria nasledujúce vlastnosti:
- vzdelanie, záujem, schopnosť učiť sa nové veci
- znalosť legislatívy, inštitúcií (neexistuje jednoduchá odpoveď na tému legislatívy potravín).
Legislatíva potravín je veľmi komplexná téma. Preto sa v nej môžu objaviť aj rôzne medzery, ktoré zneužívajú rôzni špekulanti.
Potravinový šovinizmus
Cenová politika a kvalita života súvisí – v dobrom aj zlom.
Najvýznamnejšie trendy a úlohy v potravinárstve sa dajú zhrnúť do týchto okruhov:
- výživové hodnoty sa menia lebo jednotlivé zložky sa nahrádzajú lacnejšími v prospech ceny – napr. reklamy typu „najlacnejší vmeste“, „ak nájdete lacnejší výrobok, vyplatíme Vám rozdiel“
- osobná zodpovednosť za kvalitu potravín v malých firmách je typycká pre prevádzky v západnej Európe – radosť zo spokojnosti a stálosti spotrebiteľov
- potravinová nesebestačnosť na Slovensku, prístup slovenských výrobcov – „u nás sa to neoplatí pestovať, vyrábať“
- identifikácia krajiny a miesta pôvodu potraviny
- legislatíva v oblasti potravín, EÚ vydáva nariadenia, ktoré sú priamo uplatniteľné v členských štátoch
FAO a EÚ trendy
Potravinová bezpečnosť je jedným z pilierov kvalitného života každej krajiny.
Do budúcna sa odporúča:
- skrátiť dopravné vzdialenosti pre potraviny, konzumovať potraviny vmieste vzniku
- súvis potravinovej produkcie s ochranou prostredia pred automobilovou dopravou, práca ľuďom, rozvoj regiónov, ochrana životného prostredia, krajinotvorba, regionálne špeciality a agroturistika